در گرافیک متحرک از ترکیب خطوط بسیار ساده و یا پیچیده، حجم یا شکل پدیدار می شود و در کنار طراحی دقیق صدا که عنصر ارزشمندی در هستی محسوب میشود گاه سینما، انیمیشن، عکس، ویدیو، پوستر و اشیا را می بینیم که دنیای شگفت آوری را به ذهن تماشاگران هدیه می دهد .کسانی مانند میشل بتانکورت و سپس در دهه ١٩٢٠ کسانی چون اسکار فیشینگر، هانس ریشتر و والتر روتمن درباره گرافیک متحرک “تعاریفی ارایه دادند که همانا قاعده تجزیه و ترکیب حرکت در جهان محسوسات است. باید بدانیم که با تعاریف نوین امروزی، هنر گرافیک متحرک به معنای نوین در سال ١٩٦٠ توسط موسس کمپانی کوچکی در آمریکا با همین نام توسط یک هنرمند به نام جان ویتنی شکل گرفت. نام سائول باس در صدر گرافیست ها و فیلمسازان و انیماتورهای تاریخچه سینما می درخشد. او بود که باعث شد تا ما به ساختن تیتراژ برای سینما و امروز برای تلویزیون به عنوان یک هنر جدید و ارزشمند نگاه کنیم. بعد از او نام نورمن مک لارن در گرافیک متحرک می درخشد. من در میان هنرهای انیمیشن، پوستر، سینما، ویدئو آرت، عکاسی و حتی صدا، دیواری نمی کشم. گرافیک متحرک هنوز در آغاز راه است. گرافیک متحرک در قرن حاضر همان تک فریم است که با گرافیک پیوند پیدا و ناپیدا دارد و نرم افزارهای گوناگونی برای هنرمندانی که سلیقه بصری دارند در بازار به فروش می رسد. سلیقه و خلاقیت شرط اول است.گرافیک متحرک در ایران به معنای یک هنر نوین، پنجاه سال پیش با فیلم «گاو» دومین فیلم سینمايی «داریوش مهرجويی» با تیتراژ «فرشید مثقالی» آغاز شد و تا به امروز با مجموعه تلویزیونی «روزگار غریب» ساخته «كيانوش عيارى» و تیتراژی که «ابراهیم حقیقی» برای این مجموعه ساخت، با قدرت راه خود را ادامه می دهد. متاسفانه گاه می بینم که نرم افزارها در دست تکنیسین ها، از آن ها شبه هنرمند ساخته و من هیچ سلیقه، خلاقیت، زیباشناختی و مبانی اولیه طراحی را در آثار این شبه هنرمندان نمی بینم. همانطوری که مردان تازه به دوران رسیده ی ما در خیابان و ادارات، کت و شلوار براق میپوشند! دست روی دلم نگذارید .تلویزیون در خانه های من و شما مظهر خیلی از رفتارها و سلیقه های ما ایرانیان است . سلیقه بصری بسیاری از کسانی که کار گرافیک می کنند، یا کار گرافیک متحرک می کنند، از ترکیب بندی قاب تصویر، کاربرد رنگ و روانشناسی آن، فونت، موسیقی و صدا، اصل ایجاز، اصول هنر تدوین، مبانی زیبا شناختی و یا حتی به کارگیری نرم افزارهای رایانه ای و … گاه به ما می گوید: سازنده اثر سلیقه و سواد بصری ندارد! سر به سرم نگذارید! به حال خود رهایم کنید! برای هنر تصویر و برای ارتقا سلیقه ی تصویر دعا کنید. دعا کنید تا آلودگی تصویر رخت بر بندد.در ایران با توجه به مجموعه آثاری که از پیش و همچنین در این جشنواره دیدم می توانم عرض کنم که در مواردی به استانداردهای جهانی نزدیک و گاهی حتی به کیفیت آنها بسیار نزدیک هستیم؛ چرا که به لطف اساتید بزرگ قدیمی و جدید این عرصه از پیشینه ای غنی در حیطه هنر گرافیک و همچنین کاریکاتور و انیمیشن (که در این رشته مورد بهره برداری قرار می گیرند) برخوردار هستیم و خود برگزاری چنین جشنواره ای در کشور ما می تواند شاهدی قوی بر این مدعا و سطح بالای فرهنگ و هنر در ایران باشد.